מסע הנפש אל ה-תום בהשראת פרשת לך לך



לך־לך: שלושת הקווים של הבריאה ומסע הנפש בפרד״ס

כל קריאה בתורה נפתחת באות — אבל רק לפעמים האות עצמה נושאת את כל הסוד.

פרשת לך־לך נפתחת בלמד וחית.
שתי אותיות שהן שער.

הלמד, קו עולה, מציינת למידה, התעלות, חיבור אל הספירות העליונות — בינה, חכמה וכתר.
החית, פתח המחבר בין עליונים לתחתונים, מגלמת את המפגש, את החיבור הקוסמי — המקום שבו האור עובר ונושם בתוך החומר.

כך, עוד לפני שאברהם הולך, התורה רומזת:
כל מסע אמיתי מתחיל בחיבור אנכי — בין השורש העליון לנשימה האנושית, ובין הנשימה לאדמה שעליה אנו הולכים.



הליכה אל עצמך – דיאליזה רוחנית

"לך־לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך."
שלושה מעגלים של עזיבה — ארץ, מולדת, בית אב.
שלוש קליפות שהנשמה עוברת דרכן במסע ההתעוררות שלה.

ההליכה הזו היא לא רק פיזית. היא תהליך דיאליזה תודעתית – סינון של הרעלים הנפשיים שהצטברו, ניקוי של אמונות ישנות, זהויות חולות, פחדים שירשנו מדורות.
אברהם הוא הראשון שמעז לצאת. אבל "לך לך" נאמרת לכל אחד מאיתנו, בכל תקופה, בכל קפיצה תודעתית.

המסע הוא פנימי – מ"אני" מצומצם אל "אני" אלוהי.
וככל שאדם הולך, נפתחת ארץ אשר אראך – אותה מציאות חדשה שלא ניתן לראות מראש, אלא רק כשהלב כבר הולך לשם.


שלוש כיוונים, שלושה קווים

בפסוק ט' כתוב: "ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה."
הליכה ונסיעה – גוף ונפש בתנועה.
והנגבה – ירידה כדי לעלות, כי "נגב" בגימטריה מסמל את קו האמצע, את ההארה הבאה מן החום, מן האש המחממת את הרצון.

המסורת שלנו מלאה בשלשות.
לא מתוך מקרה, אלא כי הבריאה עצמה בנויה משלושה קווים:
ימין – חסד, שמאל – גבורה, אמצע – תפארת.
וכמו שאמר האר״י הקדוש – רק כאשר שלושתם מאוזנים, האור האלוהי יורד בשלמותו אל תוך המציאות.

שלושת האבות מסמלים שלושת הקווים האלה,
שלוש הרגלים משקפים את מעגלי ההתחדשות בחיים,
שלוש ספירות עליונות הן מחשבה,
ושלושה עולמות תחתונים – יצירה, עשייה ובריאה – הם ביטוי למעשה.

כך גם האדם: שכל, רגש ומעשה – שלושה כוחות הנפש שמהם נרקם צלם אלוהים.

כשאחד משלושתם מנותק, נוצר בלבול.
זה מה שקרה בסדום – עיר שכל כולה חומריות ללא רגש, טכנולוגיה בלי מוסר.
וכשאין חיבור בין הנפש לבורא, בין הרוח לחומר – מאבדים צלם, מאבדים פרי, מאבדים ברכה.


בין אברהם לשדה – חיבור לאדמה החיה

אברהם יוצא עם כל הנפש אשר עשו בחרן.
לא לבד.
הוא מבין שהמסע הרוחני לעולם אינו פרטי – הוא קולקטיבי.
אברהם נושא עמו את נשמות תלמידיו, משרתיו, ואת שורש האנושות כולה.
זו אחריות כבדה: כשאדם מתעלה, כל המציאות מתעלה איתו.

כאן נכנס גם השדה – העולם הפיזי.
אין גאולה בלי אדמה.
אין תודעה בלי גידול, עמל, עונה, מחזור זריעה וקציר.

זו הסיבה שבכל דור, החקלאים הם הסמל לשורש החיים.
הם לא רק מגדלים מזון – הם נוגעים בברית שבין שמים לארץ.
כשיש גשם בעיתו, כשהשדה פורח, זה סימן שהאיזון נשמר.
כשהאדמה נחלשת – סימן שהאדם שכח את מקורו.

כך גם אנחנו – כשאנחנו עובדים את שדה הנפש בלי קשר לשורש, אנחנו מתייבשים.
אבל כשאנחנו זוכרים להשקות גם את הנשמה,
הארץ הפנימית שלנו מצמיחה שבעתיים.


הפרד״ס – סולם רב־שכבתי של הבנה

חז"ל לימדו שהכניסה לפרד״ס אינה רק לימודית – היא מסע.
פשט – הוא הקרקע.
רמז – הוא הזרע הטמון בה.
דרש – הוא הצמיחה, ההבנה הנגלית דרך חיפוש.
סוד – הוא הפרי, הניחוח, הנשמה של הדברים.

הפרד״ס הוא גם מבנה הנפש: גוף, רגש, תודעה ורוח.
כשהאדם עובד את השדה של חייו לפי ארבעת הרבדים הללו – הוא חי שלם, משקה ומושקה.

אברהם, בציווי לך־לך, עובר בדיוק כך:
מהפשט (עזיבת הארץ) לרמז (גילוי הייעוד), לדרש (המסע הנפשי), ועד הסוד – ההתהלך לפני הוי״ה בתמימות.

זו מהות ההתפתחות הרוחנית: ללכת ולהתהלך, לנוע ולהשתנות,
עד שהאדם עצמו הופך לפרדס חי – שכל מחשבה, דיבור ומעשה בו נובעים ממעיין אחד.


להיות תמים – לשוב אל הפשט הנקי

הפסוק החותם את המסע הזה הוא מעין תמרור נצחי:
"התהלך לפני והיה תמים."

התמימות כאן אינה פשטות־דעת, אלא שלמות הלב.
זו החכמה הגבוהה ביותר – לדעת מתי לעצור, מתי להקשיב, מתי לא להעמיס דעת יתרה.
להתהלך לפני ה', כלומר – לחיות במודעות מתמדת לנוכחות האלוהית, אך לא לאבד את פשטות החיים.

כל הקורבנות שבתורה, כל עבודת המקדש, כל מערכת החוקים – נועדה לא ללמד את האל אלא ללמד אותנו.
הבורא אינו ניזון מהקרבן. הוא רק מבקש מאיתנו להתקרב – לשוב אל תום הנשמה.
וכשאנחנו עושים זאת – השפע יורד כמו מן במדבר. לא נס נפרד, אלא תגובה טבעית של הרמוניה בין העולמות.

כי האלוהות שלנו אינה "אל קטן" של עמים, אלא מקור קוסמי, תודעה עליונה שמעל לכל הגדרה.
אל שמבקש שנחיה באחדות, לא בפחד; ביצירה, לא בהכנעה.


סיכום

פרשת לך־לך מלמדת שהמסע הרוחני איננו בריחה מן העולם – אלא כניסה מדויקת יותר אל תוכו.
אברהם לא עוזב את העולם, הוא נושא את העולם עמו.
גם אנחנו נדרשים לצאת מהנוחות, להתהלך בין שלושת הקווים,
למצוא איזון בין שמים וארץ,
ולחיות את הסוד שבפשט.



מקווה שהקריאה רוממה בך איזה ניצוץ מעוגן יותר של אופטימיות...
בברכה ובאהבה, אסתר מיכל קציר.

קישור להצתרפות לערוץ ברוח היהדות, בלי הפן הדתי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מתנה | מהישרדות לשגשוג: חיבור גוף־נפש

הרצאה לניהול מתחים וכעסים | לכוון לשיא

🎯 צ׳אקרות | הסילבוס המורחב לקורס יסודות | בחזרה למקור