פרשת שלח לך // ראיה פנימית בלב סופה#



פרשת שלח לך // ראיה פנימית בלב סופה

מהפחד לאמונה. מהספק למהות. מלידה של עם – ללידה של תודעה.

"וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם..." (במדבר ט"ו, ל"ט)
אזהרה פשוטה. אך מהדהדת לאורך דורות:
אל תתנו לעיניים שלכם להוליך אתכם למקומות שהלב שלכם עדיין לא בשל לשאת.

״חטא המרגלים״ – או חטא הראייה הצרה

הפרשה פותחת בפעולה שנראית נכונה – לשלוח נציגים לבדוק את הארץ.
אבל כשחוזרים המרגלים, הם מביאים איתם לא עובדות – אלא פרשנות.
הם מדווחים על ענקים, על ערים חזקות, על תחושת חוסר אונים.
ומה שגורם לעם לבכות – זו האמירה הסופית: "לא נוכל לעלות."

החטא, אם כך, אינו בעצם הדיווח.
החטא הוא באמירה ש"זה אבוד מראש" – זוהי הכרזת ספק עמוק.
החטא הוא לחטוא למטרה – לטעות בזיהוי של מי ומה אנחנו.
כשהלב לא מאמין – העיניים בוגדות, והמציאות נראית כבדה פי כמה.

אמונה מול ספק: העומק האמיתי של הניסיון

האם אי פעם הרגשת שהכול מסתדר "רק בדיעבד"?
שברגעים הקשים – המציאות נראית מפחידה, כאוטית, אפילו אכזרית?
אבל פתאום, אחרי זמן, כשמשהו נרקם – את מבינה איך כל נדבך התחבר?

זו אנונה. מושג קבלי של תנועה עיוורת מתוך אמונה עמוקה.
הפוכה מהתודעה שמחפשת שליטה, ודורשת ודאות.
כי האמונה לא מתחילה כשהכול ברור –
אלא בדיוק כשהכול מטושטש – ואת בוחרת לסמוך.

זה מה שהמרגלים לא הצליחו לעשות.
וכמה זה דומה לנו, כאן ועכשיו.

הניסים שקורים – ועדיין קשה להאמין

הרי גם היום, בזמן המלחמה, קורים ניסים:

  • טילים ששוגרו למרכז – ויורטו באורח פלא.

  • מרפאות ובתי חולים שפונו שעות לפני שנפגעו.

  • משפחות ששינו מסלול ברגע האחרון וניצלו.

  • ולמרות כל אלה – אנחנו שוכחים. מחליקים. מתכווצים שוב אל תוך חרדה.

החטא הזה, של המרגלים – הוא לא חטא "של אז".
זהו תבנית תודעתית של כל דור ודור.
זה היצר שגורם לנו להאמין לראייה הקטנה,
ולשכוח את הנשגב שנמצא מעבר.


המספר 40 – בשלות, זיכוך ולידה

המספר 40 מלווה את סיפור המרגלים – 40 ימים של תיור, שהובילו ל־40 שנה במדבר.
אבל הסמליות רחבה בהרבה:

  • 40 ימי המבול – טיהור העולם.

  • 40 יום קיבל משה את התורה בהר סיני – חניכה של תודעה.

  • 40 מלקות – כמידה של תיקון.

  • 40 שבועות הריון – זמן לידתו של אדם.

ארבעים הוא מספר של תהליך עומק. של התבשלות. של זיכוך דרך כאב ואורך רוח.
הוא לא קורה ברגע – הוא דורש שהות.
כשאנחנו חווים "שום דבר לא קורה" – אולי אנחנו בעצם באמצע ה־40 שלנו.

ואולי גם אנחנו – בתהליך של לידה

העם ההולך במדבר – בוכה, מתלונן, נבהל, נופל.
אבל בתוך כל הכאוס – הוא נולד מחדש.
אולי גם אנחנו – עם שחי על הקצה, שנאבק על קיומו –
נמצאים בשלב הלידה של משהו עמוק יותר:
עם שבאמת מאמין.

לא רק כי אמרו לו.
לא כי הוא ראה נס.
אלא כי בתוכו – הוא כבר יודע.


רגע השיא של האור – והלב שעומד מלכת

השבוע גם סולסטיס.
הרגע בשנה שבו השמש מגיעה לשיאה –
ואז נעצרת. רגע של מקסימום אור – רגע של שקט.

יש בזה הזמנה לעצור גם אנחנו.
להיזכר לאן אנחנו הולכים,
ומה באמת מאיר את הדרך.


אנחנו עדיין – הנצח. לא לפחד.

הניסיון לא נגמר. האיומים ממשיכים.
אבל עם שנולד מתוך שברים – לומד ללכת עם עיניים חדשות.
ולבחור לא במה שנראה, אלא במה שמוביל מבפנים.

הדרך חוצה מדבר. אבל האמונה – היא שמובילה אותו לחיים.


✍️ המאמר נכתב על ידי אסתר מיכל קציר – מרצה, חוקרת גוף־נפש־תודעה, מחברת בין מדע לקבלה, ובין אנשים לבין עצמם. מייסדת "בחזרה למקור" – בית לבריאות והתפתחות אישית בעין המדע והקבלה.